Näin tunnistat nettihuijauksen

Rikolliset löytävät tiensä kaikkialle, myös internettiin. Kyberturvallisuus ei koske tänä päivänä pelkästään nuorisoa, sillä tottunutkin netin päiväkäyttäjä voi yllättävän helposti joutua taitavan nettihuijauksen uhriksi.

Nettihuijaus voi osoittautua kalliiksi ansaksi, sillä rahat voivat hävitä tililtä jo muutamissa sekunneissa. Edessä voi olla pitkä ja vaivalloinen prosessi, eikä rahojen takaisinsaannista ole varmuutta. Kuinka tällaisen huijauksen voi tunnistaa? Kokosimme alla olevaan listaan muutamia varteenotettavia vinkkejä, joiden avulla voit oma-aloitteisesti vähentää nettihuijauksen uhriksi joutumisen riskiä tunnistamalla huijausyritykset ajoissa.

Miten tunnistaa nettihuijaus?

Nettihuijarien tunnistaminen voi joskus olla haastavaa, sillä rikollisten toimintatavat ovat kehittyneet valtavasti. Toisinaan huijausviestit eivät välttämättä eroa alkuperäisestä palvelusta juuri ollenkaan. Jos saat puhelimeesi tai sähköpostiisi oudon viestin, kannattaa näissä tilanteissa kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

1. Onko viesti kirjoitettu sujuvalla suomen kielellä?

Usein huijauksesta vastaavat rikolliset eivät ole suomalaisia ja käyttävät viestin kääntämiseen automaattisia robotteja, joiden tekemät käännökset ovat usein jopa todella huonolla suomen kielellä kirjoitettuja.

2. Löytyykö verkko-osoitteen vasemmasta kulmasta lukko-symboli?

Usein huijaussivustot voivat vaikuttaa ulkonäöltään alkuperäisen sivun identtiseltä kaksoselta. Tällöin huomiota kannattaa kiinnittää verkko-osoitteen vasemmassa laidassa olevaan lukko-symboliin. Sertifioidut sivustot ovat lukko-symbolilla varustettuja sivustoja, joiden kautta kulkeva tieto salataan. Huijaussivustot ovat usein yhdessä illassa luotuja sivustoja, joiden verkko-osoitteesta harvoin löytyy kyseinen symboli.

3. Vaikuttaako tarjous liian hyvältä ollakseen totta?

Asia on todennäköisesti näin. Huijaussivustoilla on tapana houkutella uhreja tarjouksilla ja lupauksilla, jotka ovat yksinkertaisesti liian hyviä ollakseen totta. Eli toisin sanoen sähköpostiviesti lottovoitosta on todennäköisesti huijausyritys, ja nämä viestit kannattaa siirtää roskakoriin vääjäämättä.

4. Onko tarjouksella tai asialla palava kiire?

Jos puhelimeen tulee viesti tai soitto pankilta, poliisilta tai muulta viranomaiselta, jonka mukaan omalle tilille on esimerkiksi murtauduttu ja omat pankkitiedot tulee luovuttaa viipymättä, kyseessä on todennäköisesti huijaus. Sama pätee painostaviin tarjouksiin. Jos viesti tai puhelu herättää hiemankaan epäilyksiä, kannattaa näissä tilanteissa ottaa suora yhteys kyseisen tahon asiakaspalveluun (Kela, posti, pankki) ja pyytää lisätietoja asiasta. Usein tässä vaiheessa viimeistään selviää, että tämän ”hätäisen” viestin takana ei alun perinkään ollut kyseinen taho.

Ehditkö joutua nettihuijauksen kohteeksi? Älä hätäänny ja ota heti yhteys poliisiin!