Yritysten ja palveluiden verkostuminen

Digitalisaation tuoma murroskausi muuttaa ja on muuttanut radikaalisti yritysten ja palveluiden toimintaympäristöä. Tähän ovat tietysti omalta osaltaan vaikuttaneet myös me tavalliset kuluttajat, sillä tänä päivänä roolit ovat vaihtuneet: me voimme halutessamme päättää, mitkä tuotteet myyvät ja mitkä eivät.

Vaativa kuluttaja

Kuluttajien muuttuva ostokäyttäytyminen on saanut myös yritykset vastaamaan palvelun laatuun, sillä uudet sukupolvet eli niin sanotut diginatiivit sukupolvet tulevat täysi-ikäisiksi ja siirtyvät yritysmaailmaan sekä työntekijöinä että asiakkaina. Olemme tottuneet hyvään ja helppoon elämään. Olemme tottuneet siihen, että verkon vertailupalvelut kertovat meille mistä ostaa ja mihin hintaan. Seuraamme alituiseen tahtiin uusimpia tarjouksia ja vaadimme edullisempia hintoja, mutta samalla myös palvelun tulisi olla tehokasta ja nopeaa. Jos haluttu tuote tai palvelu ei löydy kotimaan markkinoilta, voimme tilata sen näppärästi ulkomailta. Niin hassulta kuin se voi kuulostaa, olemme itse asiassa yrityksen näkökulmasta varsin haastava asiakaskunta!

Digitalisaation myötä me kuluttajat olemme saaneet suuren taakan harteillemme. Erityisesti sosiaalinen media on mullistanut markkinoinnin maailmaa valtavasti. Yksi näistä muutoksista on se seikka, että valta siitä, mikä on in ja mikä on out, on siirtynyt suurimmaksi osaksi kuluttajan käsiin. Emme enää ime passiivisesti mainonnan antamaa viestiä vaan olemme omaksuneet aktiivisemman vastaanottajan roolin. Tänä päivänä meidänkin onkin varsin helppoa valita, mikä kiinnostaa ja mikä ei.

Yritysten ja palveluiden vastaus kysyntään

Yksi verkkopalveluiden parhaimmista puolista on se, että ne ovat kuluttajan tavoiteltavissa ympäri vuorokauden, missä tahansa ja milloin tahansa. Tästä loistava esimerkki on https://kalevalakasino.net, jonka pelivalikoima on pelaajien käsillä paikasta ja ajasta riippumatta. Tavallisen kivijalkakasinon tapaan sinun ei siis tarvitse enää noudattaa perinteisiä kasinon aukioloaikoja, saatikka sitten poistua omalta kotisohvaltasi. Kuten yllä jo mainitsimme, me nykyajan kuluttajat olemme varsin haastava asiakaskunta ja myös yritykset ja palvelut ovat sen ymmärtäneet.

Yrityksille digitalisaation aikakausi ei ole ollut helppoa, mutta uusi aikakausi on saanut aikaan uusia ja tehokkaampia toimintastrategioita. Olemme voineet seurata läheltä kuinka digitalisaatio on vienyt hiljalleen yhä enemmän niin pankkeja, kauppoja, terveyspalveluita, matkatoimistoja kuin kasinoitakin verkkoon. Internet on haasteiden tapaan avannut yrityksille myös uusia mahdollisuuksia.